حوزه پشتيباني و مدیریت منابع
مقدمه :
معاونت پشتيباني و مدیریت منابع جهاد دانشگاهي با چهار اداره كل (منابع انساني و امور اداري، امور مالي، فني و طرحهاي عمراني و توسعه فناوري اطلاعات) و دو دفتر(بودجه، تشكيلات و روشها و امور حقوقي و قراردادها) امور ستادي و پشتيباني اين نهاد را بر عهده دارد.
• اداره كل منابع انساني و امور اداري
با عنايت به نقش بيبديل منابع انساني به عنوان راهبرديترين سرمايه هر سازمان، اداره کل منابع انساني و امور اداری جهاددانشگاهي با انتخاب رويكرد "نهادينه كردن اصل شايستگي" در حوزه منابع انساني، عمده وظايف خود را در زمينههاي برنامهريزي تأمين نيروي انساني، استخدام، آموزش ضمن خدمت، ارتقاي شغلي، مديريت عملكرد، بازنشستگي و خروج از خدمت معطوف نموده و كوشيده است تا از اين طريق بستر لازم جهت ارتقاي رضايت شغلي، حس تعلق سازماني، فراهم نمودن شرايط و تسهيلات لازم براي انجام هرچه بهتر وظايف محول شده، افزايش بهرهوري، كمك به تأمين نيازهاي اساسي و بهبود سطح زندگي كاركنان جهاددانشگاهي را از طريق اجرا و نظارت بر اجراي مقررات، آييننامهها، بخشنامهها و ضوابط اداري، استخدامي، انضباطي، آموزشي و رفاهي فراهم آورد.
• اداره كل امور مالي
در دفتر مرکزی جهاددانشگاهی، امور مالی برای کمک به دستیابی این نهاد به ماموریت تعریف شده خود، وظایف متعددی در حوزههای مختلف برعهده دارد. از جملهی این امور میتوان به وصول و تأمین اعتبارات جاری و عمرانی، هماهنگی لازم با دفتر برنامه ریزی و بودجه، جهت اصلاح موافقت نامهها و جابه جایی اعتبارات، انجام پرداختهای مربوط به اعتبارات تخصیص یافته و بودجه مصوب، صدور اسناد و تهیه گزارشهای تفریق حسابهای دولتی و همچنین تنظیم حساب ماهانه و سالانه درآمدها و هزینههای انجام شده از محل وجوه دریافتی از دولت و ارسال آن به همراه سایر گزارشهای مربوط به دیوان محاسبات، تنظیم اسناد و دفاتر حسابهای درآمد اختصاصی و تهیه صورتهای مالی، تهیه اظهارنامههای مربوط به عملکرد و مالیات بر ارزش افزوده و سایر گزارشهای متعدد موردنیاز مراجع قانونی و ذیصلاح، پی گیری حل و فصل مسائل مربوط به بیمه و مالیات تا اخذ مفاصا حساب و ارائه مشاوره به واحدها در این خصوص، انجام نظارت بر کلیه دریافتها و پرداختها، بررسی اسناد ارسالی واحدها، ارزیابی وضعیت امور مالی واحدها، مدیریت امور اموال و داراییها، تدوین روشهای مختلف حسابداری به منظور رعایت استانداردها، تهیه گزارشهای خاص تحلیلی به منظور تخصیص بهینه منابع توسط مدیریت و ... اشاره کرد.
• اداره كل توسعه فناوري اطلاعات
این اداره کل مشتمل بر سه ادارهی توسعه شبکه و ارتباطات، پشتیبانی نرم افزار و اطلاع رسانی، تأمین و پشتیبانی سخت افزار میباشد. از جمله فعالیتهای این اداره کل میتوان به زمینهسازی توسعه و گسترش کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات، کنترل و نظارت عالیه بر محقق سازی و اجرای طرحها و برنامهها در مجموعه جهاددانشگاهی، تدوین راهبردهای توسعه و طرحهای جامع در حوزه فناوری اطلاعات، طراحی معماری اطلاعات و سیستمهای یکپارچه، طراحی و اجرا و راه اندازی شبکه، تأمین و پشتیبانی سخت افزار اشاره نمود.
• دفتر بودجه، تشكيلات و روشها
دفتر بودجه، تشكيلات و روشها با سه گروه تحت نظر خود شامل سازماندهي ساختار تشكيلاتي، برنامه ريزي و بودجه و مهندسي روش، موضوعات مربوط به تشكيلات، برنامه و بودجه، تدوين مقررات و بررسي روشها را در معاونت پشتيباني و امور مجلس بر عهده دارد.
از جمله وظائف اين دفتر مي توان به پیش بینی، تهیه و تنظیم بودجه پیشنهادی به سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور جهت درج در لایحه بودجه سنواتی کل کشور، تهیه، تنظیم و مبادله موافقت نامههای اعتبارات طرح تملک دارائیهای سرمایهای با سازمان مدیریت و برنامه ریزی تهيه و تنظيم بودجه تفصيلي رديفهاي اعتباري جهاددانشگاهي، پيگيري برنامههاي سالانه واحدهاي سازماني جهاد دانشگاهي در قالب بودجه و تنظیم آن، سازماندهی و بهبود مستمر ساختارسازمانی و تشکیلات واحدها، مشارکت در استانداردسازی و یکپارچه سازی روشها، رویهها، دستورالعملها و فرآیندهای کاری در مجموعه جهاددانشگاهی و همکاری در اجرای طرح طبقه بندی مشاغل اعضا اشاره کرد.
• دفتر امور حقوقي و قراردادها
اين دفتر بعنوان يك گروه كارشناسان امور حقوقي زير مجموعه حوزه معاونت پشتيباني و امور مجلس جهاددانشگاهي فعاليت خود را شروع کرده و در راستاي حفظ و استيفاء و جلوگيري از تضييع حقوق و منافع اين نهاد انقلابي در سطوح و ابعاد مختلف به فعاليت خود ادامه مي دهد.
از جمله وظايف اين دفتر مي توان به ارائه خدمات مشورتي در زمينههاي حقوقي، قضايي و ثبتي به کليه واحدهاي سازماني جهاددانشگاهي و دفاع از حقوق، منافع و مصالح اين نهاد در محاکم و مراجع مختلف و ايجاد هماهنگي در اتخاذ مواضع حقوقي با ملحوظ نمودن اصول و موازين قانوني، نظارت بر تنظيم و انعقاد قراردادها، تفاهم نامهها، اسناد مناقصات ومزايدهها، اقامه دعوی ودفاع از دعاوی در نزد مراجع قضايی و ارائه نظر و پیشنهادهای لازم، همکاری و مشارکت در خصوص انجام امور تنقیح قوانین و مقررات در مجموعه جهاد دانشگاهی اشاره نمود.
• اداره كل فني و طرحهاي عمراني
این اداره کل با دو اداره تحت نظر خود شامل اداره نظارت و بازرسیهای فنی و اداره طرحهای عمرانی با بهرهمندی از توان نیروی فنی خود، مسؤولیت نظارت عالیه و کنترل پروژهها، با هدف طراحی و ساخت فضاهای استاندارد و مطابق با نیاز ذینفعان، در حال حاضر در حدود 190000 مترمربع پروژه طراحی و نظارت را در دستور کار خود داشته شامل ساختمانهای آموزشی، ستادی و اداری، فرهنگی میباشد. از جمله وظایف این اداره کل میتوان به برنامه ریزی و نظارت بر طرحهای توسعه فضاهای آموزشی – پژوهشی در واحدهای تابعه، کارشناسی فنی امور مربوط به املاک و مستغلات جهاددانشگاهی و بررسی و ارائه نظر درخصوص مشخصات اجرائی فعالیتهای عمرانی اشاره نمود.